8 maart Internationale Vrouwendag

Amnesty vraagt aandacht voor de problematiek van seksueel geweld tegen vrouwen

Op 8 maart, Internationale Vrouwendag, vraagt Amnesty Huizen & Gooi Noord aandacht voor de problematiek van seksueel geweld tegen vrouwen.

1. Wist jij dat 19% van de vrouwen en 3% van de mannen in hun leven seks (penetratie van hun lichaam) heeft gehad zonder hun toestemming, en dat we dit in Nederland en wereldwijd niet mogen accepteren. Wederzijdse instemming zorgt ervoor dat seks altijd vrijwillig en gelijkwaardig is met respect voor elkaar!
  2. Wist jij dat je hier zelf op moet letten door altijd expliciet en steeds opnieuw te vragen of iemand wel seks met je wil hebben? Geen duidelijk antwoord betekent: “Nee!” En dan dus stoppen! Je relatie blijft dan respectvol en fijn!
  3. Naast sexueel geweld is er ook vaak sprake van huiselijk geweld: vorig jaar waren 1,2 miljoen mensen slachtoffer en voor 2/3 deel van deze groep betreft dit structureel geweld en houdt het niet vanzelf op.
  4. Wist je dat je seksueel ongewenst gedrag en huiselijk geweld kunt voorkomen door erover te praten en hulp te zoeken voor jezelf en voor de dader? Bel 0800-2000 voor een veilig thuis. En bel in acute situaties altijd 112!
  5. Ook als omstander kun je ervoor zorgen dat seksueel ongewenst gedrag en huiselijk geweld stopt, soms door te bellen met veilig thuis (0800-2000), maar soms alleen door er tegen te protesteren. Dat begint al met ogenschijnlijk kleine dingen zoals ‘seksueel’ pesten in een groep. Blijf dan niet stil maar stel het aan de kaak!
Doe mee
Wilt u Amnesty helpen in de strijd tegen het schenden van rechten van vrouwen wereldwijd, help ons dan op of rond 8 maart (internationale vrouwendag) door:

--> Dit bericht via sociale media te delen in uw eigen netwerk

--> Mee te doen aan onderstaande online acties voor vrijlating van: