Amnesty Gooi Noord

St. Huizer Botters ontvangt prijswinnaars Amnesty gedichtenwedstrijd

Huizen, 22 mei 2018 In het kader van de het nadenken over kinder- en  mensenrechten, wordt ieder jaar een gedichtenwedstrijd georganiseerd door de werkgroep Huizen van Amnesty International. Veel basisscholen in Huizen doen daar met kinderen uit groep 7 en/ of 8 aan mee. Van iedere klas worden de schrijvers van de 3 beste gedichten uitgenodigd voor een bezoek aan het gemeentehuis waar zij door de burgemeester worden ontvangen en een prijzenpakket ontvangen.

Drie van de jonge dichtertjes hebben op de afgelopen 4 Meiherdenking hun gedicht in de Kruiskerk voorgelezen. Los daarvan zijn de winnaars van de 1e prijs door de Stichting Huizer Botters op 16 mei uitgenodigd voor een speciaal programma.
Na een ontvangst met koek en limonade vertelde secretaris Frans Kolk een interessant verhaal over de ontstaansgeschiedenis van het vissen met botters in Huizen. Hoe moeilijk de vissers het hadden om rond te komen, over de problemen om een eigen haven te krijgen, over de soorten vis die gevangen werd, de verwerking en de verkoop van de vis tot in Duitsland toe. De heer Kolk had natuurlijk vooral een enthousiast verhaal over de botters zelf: over de oorsprong en de verschillende types botters zoals de westwal en zuidwal botters en de manier van vissen.
Ter afsluiting gingen de prijswinnaars met de Janus Kok het Gooimeer op. Het waaide zo hard dat we alleen op de motor konden varen. Echter het zonnetje scheen en iedereen genoot. Tot slot mochten enkelen nog een stukje zelf sturen, wat natuurlijk helemaal een feest was, waarna het weer terug ging naar de haven.
Tevreden gingen de prijswinnaars naar huis. Een mooie gebeurtenis, waarbij de ene vrijwilligersorganisatie:  de Botter stichting de andere:  Amnesty International helpt de jeugd te betrekken bij hun belangrijke werk.