Persbericht Amnesty International afdeling Huizen & Gooi-Noord, 24 augustus 2021

Precies 3 maanden geleden werden we opgeschrikt door de arrestatie van de 26-jarige journalist Raman Pratasevich die in Wit-Rusland (Belarus) samen met zijn vriendin werd gearresteerd nadat het vliegtuig waarin hij zat een noodlanding in Minsk maakte. Mede dankzij internationale aandacht zitten beide jonge mensen nu niet meer in de gevangenis maar worden ze in huisarrest gehouden.

In Wit-Rusland zijn in het afgelopen jaar nog meer dan 400 jonge mensen (journalisten, advocaten en mensenrechtenactivisten) gevangengenomen en zijn allemaal in een politiek proces veroordeeld tot 4-6 jaar gevangenisstraf.
Amnesty Huizen heeft alle namen en adressen van deze kunnen krijgen en wil hen vrij krijgen en in ieder geval hen een stukje hoop geven door positieve groetenkaarten aan de gevangenen zelf te sturen. In de afgelopen maand hebben we al 120 kaarten kunnen sturen en nu willen we graag vanuit Huizen aan al deze onschuldige jonge mensen een kaart sturen.
400 kaarten vanuit Huizen, dat moet toch lukken?
Helpt u mee? Wij zorgen voor de kaart, het adres, een groet in het Russisch en een internationale postzegel. Een kaart kost 2 euro en u kunt zelf uw naam op de kaart zetten of aan ons aangeven dat wij de kaart mogen versturen. Stuur ons een e-mail of bel ons: amnestyhuizengooinoord@gmail.com of Gert-Jan van Dommelen, 06-53227713 en wij nemen contact met u op.
Of maak een veelvoud van 2 euro over naar bankrekening NL34 TRIO 0197 6996 85 t.n.v. Amnesty 046 Huizen, en wij versturen de kaarten voor u.

De Amnesty groep in Huizen wil vanuit Huizen 400 kaarten versturen voor vrijlating van politieke gevangenen in Wit-Rusland
Toen ze de communisten kwamen halen
ik was geen communist
Toen ze de vakbondsleden kwamen halen