Amnesty Huizen en Gooi Noord

pagina ai suppen

De Amnesty groep in Huizen en Gooi Noord is een lokale afdeling van Amnesty International in Nederland. Onze groep werd opgericht in Huizen in 1969 en bestond in 2019 al 50 jaar. Onze groep heeft 14 actieve leden en vele vrijwilligers die voor deeltaken hulp verlenen.
Sinds 2019 zetten we ons samen met plaatselijke contactpersonen in voor Amnesty initiatieven in de andere gemeenten in Gooi-Noord: niet alleen in Huizen, maar ook in Bussum, Naarden Muiden, Muiderberg, Blaricum, Eemnes en Laren, Gooise Meren en Weesp.

Mensenrechten: de moeite waard

In jouw leven zijn vrijheid, gelijkheid en rechtvaardigheid waarschijnlijk heel gewoon. Voor miljoenen mensen niet. Amnesty doet daarom onafhankelijk onderzoek en voert actie. Wij willen namelijk dat mensenrechten werkelijkheid worden; voor iedereen, overal en altijd. Wij kunnen dit niet alleen. Daarbij hebben we jou nodig

Vrijheid, Gelijkheid en Rechtvaardigheid

Vrijheid, gelijkheid en rechtvaardigheid

Het zijn drie sleutelwoorden van de mensenrechten – en daarmee van Amnesty International. Het zijn woorden met een enorme weerklank, woorden als een gongslag.
Vrijheid. Gelijkheid. Rechtvaardigheid.

Vraag honderd mensen wat ze betekenen, en je krijgt honderd verschillende reacties. Maar laat honderd situaties zien waarin ze worden vertrapt, en de meeste mensen herkennen ze stuk voor stuk. Ze schrikken, protesteren, laten hun stem horen.
Want in de kern hebben we heel sterke gevoelens bij die woorden. Vrijheid, gelijkheid en rechtvaardigheid zijn fundamentele behoeftes van vrijwel ieder mens.

Vrijheid: het hart van de mensenrechten
De mensenrechten zijn moeilijk in een paar woorden te vangen. Misschien is de kerngedachte wel: ieder mens is een vrij wezen. Met een vrije wil, vrij in gedachten, voorkeuren, ontwikkeling en levenshouding. Vrij zich te uiten hoe hij of zij wil. Vrij om zijn of haar leven naar eigen inzicht vorm te geven, zonder dwang door de overheid, kerk, gemeenschap of familie.
Je kunt bijna zeggen: als het aan de mensenrechten ligt, is vrijheid onze natuurlijke staat.

Natuurlijk zijn hier beperkingen aan. Om de maatschappelijke orde te handhaven, zijn er wetten en regels nodig. Mensen mogen niet discrimineren, niet oproepen tot geweld. Ze mogen hun vrijheid niet gebruiken om de vrijheid van anderen in te perken.
Dat neemt niet weg dat mensenrechten en vrijheid onafscheidelijk zijn. Waar de mensenrechten worden nageleefd, bestaat de grootst mogelijke vrijheid.

Gelijkheid: voor iedereen, altijd en overal

Mensenrechten zijn universeel. Ze gelden altijd en overal. Ze gelden voor iedereen, en voor iedereen evenveel.
De Universele Verklaring van de Rechten van de Mens zegt het zo, in artikel 2: ‘Een ieder heeft aanspraak op alle rechten en vrijheden in deze Verklaring opgesomd, zonder enig onderscheid van welke aard ook, zoals ras, kleur, geslacht, taal, godsdienst, politieke of andere overtuiging, nationale of maatschappelijke afkomst, eigendom, geboorte of andere status.’
Ofwel: hoe groot onze onderlinge verschillen ook zijn, iedereen heeft mensenrechten.

We hebben mensenrechten omdat we mens zijn.
We hebben ze niet omdat ze ons zijn toegewezen door de regering, de rechter of het parlement. We hebben ze niet omdat er binnen onze gemeenschap afspraken over zijn gemaakt. We hebben ze niet omdat we ze speciaal hebben verdiend.
We hebben ze omdat we mens zijn.

Rechtvaardigheid: het fundament van de mensenrechten
Met de mensenrechten zijn basisregels vastgelegd voor de manier waarop de staat zijn burgers behandelt. Ze beschermen ons tegen willekeur en machtsmisbruik. Ze bepalen dat we niet onrechtmatig uit ons huis worden gezet, dat we niet worden gediscrimineerd, zomaar gearresteerd, mishandeld, gemarteld, monddood gemaakt of van onze middelen van bestaan beroofd.

In een wereld waarin regeringen elkaar afwisselen, wereldmachten concurreren en economieën opkomen en weer instorten, wapenen de mensenrechten ons. Tegen het recht van de sterkste. Tegen onderdrukking. Tegen straffeloosheid. Tegen uitbuiting.
In een wereld waarin veel onzeker is, zorgen de mensenrechten voor een rechtvaardige behandeling.

Amnesty International werkt voor mensenrechten

Amnesty International is een wereldwijde beweging die opkomt voor mensenrechten. Amnesty International is een wereldwijde onafhankelijke en onpartijdige beweging van meer dan 7 miljoen mensen die strijden tegen onrecht en streven naar een rechtvaardige wereld, waarin iedereen gelijke mensenrechten heeft en in vrijheid kan leven.
Het werk van Amnesty versterkt mensen – van het afschaffen van de doodstraf tot het opkomen voor vrijheid van meningsuiting en van het beschermen van de rechten van migranten en vluchtelingen tot het strijden tegen politiek geweld en vervolging.

Amnesty onderzoekt op alle continenten of mensenrechten worden nageleefd. Wij maken schendingen openbaar en komen op voor slachtoffers. Wij protesteren niet alleen tégen onrecht, maar werken ook aan concrete oplossingen.

Dat doen we samen met miljoenen mensen die ons wereldwijd steunen. We komen massaal en eensgezind in actie. Vanuit alle hoeken van de wereld zetten we regeringen onder druk. Amnesty werkt samen met lokale organisaties en voorvechters van de mensenrechten in landen waar dat het hardste nodig is. Amnesty blijft daarbij altijd volstrekt onpartijdig en onafhankelijk.
Op die manier bouwen we aan een wereldwijde mensenrechtenbeweging.
Op die manier komen we overal op voor vrijheid, gelijkheid en rechtvaardigheid.